Jejich bylinné lektvary a sladové léčivé víno zrají přímo v centru Prahy na Smíchově
1. srpen 2014
Autor. Pavlína Zítková
Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz, Příběhy úspěšných, 1.8.2014, 14:34
Nechtěli jen prodávat, ale také něco vyrábět, proto se v roce 2003 pánové Pavel Zavadil a Petr Koníř rozhodli koupit společnost vyrábějící dentální produkty z bylinných extraktů. Zajímavá je především samotná historie firmy Herbadent, která sahá až do roku 1897.
Když jsem šla na rozhovor se spolumajitelem společnosti Herbadent Pavlem Zavadilem na Smíchov v Praze, očekávala jsem klasickou kancelář, vedle menší sklad bylin a dodávku zaparkovanou na dvoře. Po prohlídce celého areálu jsem ale jen žasla, co vše se v budově ještě skrývá.
Ze zasedací místnosti jsme se dostali přímo do prostorů, kde se nachází stáčecí a balicí linka. To podstatné mě ovšem čekalo ve vedlejším vchodě. Ve dvoře nedaleko skladu bylin jsme vstoupili do místnosti plné vůní, kde zrají bylinky ve velkých skleněných báních. Lektvary mají dokonce lékařské osvědčení. Třešinkou na dortu pak byl rozsáhlý sklep, kde se nachází obří dubové sudy většinou o objemu kolem 5000 litrů – jeden z nich pojme dokonce neuvěřitelných 10 000 litrů. V nich zraje speciální medicinální sladové víno, jehož tradice sahá až do roku 1897.
Pohled na vyřezávané sudy s původním názvem "První kvasírny a sklepy maltonových vín Praha Smíchov" tvoří odkaz na historii podniku. Jsou to právě ony, které zaujaly i Pavla Zavadila a Petra Koníře. Ti se rozhodli v roce 2003 firmu koupit. Dodnes svého rozhodnutí nelitují, s firmou mají ještě velké plány.
Chtěli jsme stát u zrodu produktů
Pánové Zavadil a Koníř koupili smíchovskou firmu prostřednictvím své již na trhu zavedené společnosti na dodávku zdravotnických zařízení Aura Medical Group. "Naše společnost měla v té době obrat okolo 300 milionů korun, ale stále jsme toužili se společníkem něco vyrábět. Nechtěli jsme stát jen u prodeje produktů, ale také u zrodu. Úplně náhodou můj společník sousedil s člověkem, který vlastnil tuto firmu na Smíchově," vysvětluje Pavel Zavadil.
Původní vlastníci podali na společnost privatizační projekt v roce 1996 a díky tomu ji prakticky zachránili, protože jejich projekt byl jediný. "Podniku se ale moc nevěnovali. Měli ještě jednu vlastní firmu na úpravu vody a bylinnou společnost koupili spíše kvůli svým manželkám, které tam pracovaly. Nikam tedy podnik nerozvíjeli, ale jsme jim vděčni, že jej zachránili," říká Zavadil.
Při vstupu současných vlastníků do sklepů s vínem došlo k onomu emotivnímu rozhodnutí, nedlouho poté pánové Zavadil a Koníř firmu koupili. "Dlouho jsme ale přešlapovali na místě. Nějaké úpravy jsme udělali až s příchodem lékaře Michala Karase, který se začal naplno věnovat obchodu a rozvoji," popisuje začátky Zavadil.
"V té době tu byly jen tři hlavní produktové řady – dvě vína, dva výrobky dentální hygieny a jeden výrobek pro bylinnou koupel. Ve chvíli mého příchodu jsme přidali zubní pastu, pak před pěti lety gel na dásně a ústní naředěnou vodu. Největší vítr do plachet jsme ale chytli v posledních dvou letech, kdy jsme zcela změnili strategii a podobu značky," říká s pro něj typickým zápalem pro věc Michal Karas, ředitel společnosti Herbadent.
Nejtěžší bylo změnit zažitý pořádek
V roce 2003 měla bylinná společnost obrat něco okolo pěti milionů korun, za o něco větší částku pánové podnik koupili. Před nimi byla ale ještě dlouhá a trnitá cesta na vrchol. "Při našem příchodu byla společnost v útlumu. Zaměstnanci seděli v kanceláři u faxu a čekali na objednávku. To byl veškerý marketing. Muselo se to změnit. Lidé z výroby zůstali, ale kancelář jsme kompletně vyměnili," vzpomíná Zavadil.
Nejtěžší bylo podle něj změnit zažité pořádky, a to je stále nejtěžší. "Když máte lidi ve výrobě a dělají svoji činnost pět či deset let jedním způsobem, je těžké jim vysvětlit, že teď se bude lepit medaile na etiketu lahve. Nechápou, proč se to má dělat, když se to dříve nedělalo. Nápadů je spousta, ale realizace stojí hodně úsilí," dodává.
"On si člověk říká: no jsou to zaměstnanci, tak dostanou příkaz. My se ale zároveň snažíme k těm lidem chovat jinak. Někdy to je dobře a někdy ne, ale cílem je vtáhnout je do procesu výroby a dát jim pocit, že jsou součástí firmy," vysvětluje ředitel firmy Karas.
Na samostatnou společnost Herbadent přešla firma až v roce 2012. "Podnik nebyl do té doby v zisku, byl ve ztrátě a my jsme ho celou dobu dotovali. Poprvé si na sebe vydělal až loni, kdy jsme dosáhli zároveň obratu 22 milionů korun. Letos očekáváme jeho růst o 35 procent," objasňuje Zavadil, proč čekali s převedením na samostatnou společnost tak dlouho.
Ambice doma i v zahraničí
Cílem Herbadentu je prorazit i v zahraničí, především v sousedních zemích. I když prvotní ambicí je podle Zavadila stát se jedničkou na českém a slovenském trhu v dentálních produktech. Od loňského roku vyváží své výrobky třeba do Ruska. "Díky nové podobě loga a strategii se nám začalo ozývat několik zájemců ze zahraničí. Příkladem je Kanada, Francie, Spojené státy nebo Maďarsko. V Rusku jsme prorazili loni, konkrétně v lázních. Vyhráli jsme roční dodávku do Soči. Jen rok ale trvala certifikace," konstatuje Zavadil.
Právě zdlouhavá certifikace mnohdy brzdí rychlejší expanzi. Většina produktů je totiž vedena jako léčiva a každý stát má na ně svůj certifikační proces. V současné době probíhá například certifikace u FDA (U.S. Food and Drug Administration), což je americká národní registrační agentura. Proces trvá opět zhruba rok.
Zajímalo mě, jestli je jednodušší registrace v rámci Evropské unie. "U kosmetických přípravků je to jednodušší, protože tím, že je máme registrované v Česku, certifikace je standardizovaná a stačí v dalších státech udělat jen notifikaci. Ale neplatí to u léčiv. V každé zemi je potřeba produkt registrovat zvlášť a jedna certifikace stojí 20 až 30 000 eur (550–825 tisíc korun)," odpovídá Karas.
Aby společnost na těchto poplatcích ušetřila, vytvořila před pěti lety sesterský produkt roztoku na dásně. "Je v téměř stejném složení jako registrované léčivo Herbadent masážní roztok. Jediný rozdíl je v tom, že tam je méně lihu a o trochu více bylinek. V léčivu je také chemicky vyráběné anestetikum, které tlumí bolesti, ale v novém kosmetickém produktu je více přírodního anestetika z hřebíčkovce," popisuje rozdíl Zavadil.
Toto rozdělení má i další výhody. Kosmetický produkt mohou dodávat do stomatologické praxe, kde o něj byl trvalý zájem. "I když od nás stomatologové tento produkt chtěli k prodeji, nemohli jsme jim ho distribuovat, protože registrované léčivo v Česku můžeme prodat jen registrované lékárně. Stejně tak o tento produkt mohou žádat i lékárníci ve Francii a my nemusíme procházet složitou administrativou," odhaluje Karas fígle, díky kterým možná uvidíme tento tradičně český produkt na parodontózu běžně i v zahraničí.
HERBADENT
Původní společnost byla založena v roce 1897 pod jménem První kvasírny a sklepy maltonových vín Praha Smíchov, Svatek a spol. Založil ji lékárník Svatek. Od roku 1903 sídlí firma v současných výrobních prostorách na pražském Smíchově. V roce 1948 byla znárodněna a stala se součástí státního podniku Spofa, Léčivé rostliny Zbraslav. V 60. letech zde vyvinuli recepturu bylinného extraktu Herbadent ze sedmi bylin. Začátkem 90. let přešla firma do soukromých rukou a později, v roce 2003, do rukou současných majitelů jako součást firmy Aura Medical Group. Od roku 2012 je vedena pod jménem Herbadent s.r.o.
Firma zpracovává celkem 16 léčivých bylin. Nabízí tři různé produktové řady (Herbadent, Herbavinum, Herbaspa). Zaměstnává cca 17 lidí a loňský obrat činil 22 milionů korun. Z toho jde jeden milion korun na pomoc nevidomým v projektu Světluška, Nadačního fondu Českého rozhlasu.