Nikdy nedělejte reklamu sami sobě
3. srpen 2015
Jste-li konzultantem, právníkem, architektem, či jiným profesionálem na volné noze, možná zvažujete, že byste si dali reklamu na své služby. Zkuste odolat tomuto pokušení – nebude to totiž fungovat.
Vysvětlení je prosté – roztříštěnost tradičních médií, vzrůstající význam sociálních sítí a schopnost uživatelů internetu udržet pozornost na čemkoliv déle než 2,5 vteřiny podobným formátům prostě nepřeje.
Když jsem byl malý a někdo měl na hlavní ulici obchod, stačilo si dát do místních novin reklamu a byznys se hned rozjel. Dnes firmy utrácejí obrovské částky za marketing a většinou nemají ani ponětí, zda funguje.
To je obrovská změna proti starým časům, kdy marketéři říkávali: „Nejméně polovina naší reklamy funguje, nevíme však, která to je.“
Skutečný důvod, proč reklama dnes nefunguje je zřejmý: je totiž povrchní a neosobní. A my vyžadujeme autentickou zkušenost. Chceme se spojit s další lidskou bytostí, jež nás zaujme a které můžeme věřit.
Naprostá většina reklamy nám bohužel nic z toho neposkytuje.
Už slyším námitky některých z vás. Vždyť některé reklamy fungují! Většina z nich ale nemá nic společného s vámi a vaším podnikáním. Jste-li Budweiser, můžete si možná několik let hvízdat, jak skvělé je mít reklamu na Super Bowlu. Ale pokud jste tři partneři v poradenské firmě, tradiční reklama vám nebude fungovat.
Reklamou mám na mysli jakoukoliv formu propagace, jejímž cílem je prodat.
Pokud chcete získat nové zákazníky, nahraďte reklamu aktivitami, jejímž primárním cílem je pomáhat, jako jsou články, videa, knihy, rozhovory, tweety nebo se prostě jen osobně zúčastněte nějaké zajímavé akce.
Paradoxní je, že čím více budete lidem pomáhat a méně prodávat, tím rychleji vaše podnikání poroste.
Buďte originální, důvěryhodní a co nejosobnější.
I kdybych měl 100 milionů na reklamu, nikdy bych nenajal celebritu, aby mi v ní řekla, co bych si přál. Nikdy.
Mám raději skutečné lidi, kteří jsou upřímní k sobě, bez ohledu na to, zda se jim to vyplatí. Dobré, poctivé, zajímavé a energické lidi, kteří milují život.
To je to, co chceme: lidi nadšené životem, kteří by se s námi chtěli setkat.
Ne herce, faleš, videa nebo články, které vznikly na základě nejrůznějších firemních pravidel a manuálů.
Abyste zaujali nové zákazníky, buďte sami sebou, buďte užiteční, nápomocní. Poskytněte dobrou radu dřív, než vám někdo vůbec zaplatí.
Buďte originální. To funguje stále.
Volně přeloženo z originálu Never Advertise Yourself, který vyšel 21.6.2015 na sociální síti Linkedin. Autor: Bruse Kasanoff, Ghostwriter. Zdroj: Linkedin, 21.6.2015.