Jak být lepší než šéf

19. červenec 2013

Zdroj: 18.7.2013, Ekonom, str. 05
Autor: Eva Hníková

Upleťte si síť kontaktů nebo si zahrajte na agenty. Tak vypadají některé recepty na šplhání v kariérním žebříčku.

Jste lepší než váš šéf? Máte šanci dostat se na jeho místo?

Málokdo si myslí, že by práci svého nadřízeného s grácií nezastal. Jenže zdaleka ne všichni dovedou své schopnosti posoudit realisticky. Budete při případném přeskakování šéfa bez šance, nebo hravě zvládnete obsadit jeho křeslo? Odpověď vám může dát krátký test z titulní strany tohoto vydání Ekonomu. Pokud se rozhodnete šplhat v kariérním žebříčku vzhůru, bude pro vás klíčovou roli hrát načasování. K útoku můžete využít zdánlivé letní bezvládí během dovolených. Téměř za sázku na jistotu lze považovat reorganizaci firmy. Je třeba jít jasně, ale zároveň opatrně, a pokud možno, nenápadně za svým cílem. Kariéristé totiž nebývají v kolektivu příliš oblíbení. Pokud budete jako berličku během cesty nahoru používat podrazy, hrozí, že vám ukážou dveře. Naruší se totiž důvěra, která je nezbytná pro dobrý vztah mezi šéfem a podřízeným. Ostatně každý osvícený vedoucí by si měl sám vychovávat nástupce, a rozhodně ne jen jednoho.

Na následujících stránkách najdete popsaných osm situací z praxe, které jsou, případně se mohou zdát, vhodné k vašemu kariérnímu posunu směrem vzhůru. Doplněné jsou o postřehy zkušených manažerů. „Hlavní je netlačit na pilu. Člověka, který příliš upřednostňuje svoji kariéru před zájmy firmy, není těžké poznat,“ říká například šéf Hartmann – Rico Lubomír Páleník.

Týdeník Ekonom vám při cestě vzhůru přeje hodně štěstí.

1. Počíhejte si na dovolenou

Dovolená vypadá jako ideální příležitost k útoku na šéfa.

Poloprázdné kanceláře a zdánlivé letní bezvládí působí na některé nadřízené jako červený hadr na býka. Není právě červenec, kdy šéf relaxuje s rodinou u moře, nejvhodnějším obdobím na obsazení jeho židle? Každopádně je to dobrá příležitost, jak se blýsknout. Když klíčový zákazník uzavře v době nepřítomnosti šéfa s firmou smlouvu, zástupce sbírá plusové body.

Ovšem představa, že ctižádostivý manažer během dovolené šéfa sesadí a zabere jeho místo, je v době e-mailů a mobilních telefonů trochu přehnaná. „Dovolená bývá příliš krátká doba na to, aby manažer ukázal své přednosti,“ myslí si David Vrba, generální ředitel české pobočky technologické firmy 3M. A moc na ni nesázejí ani další oslovení manažeři, naopak. Když se totiž člověk cítí nedoceněný a musí se prosazovat partyzánsky během dovolené, je ve firmě něco špatně. Martin Štrupl, generální ředitel potravinářské firmy Hamé dokonce doporučuje zamyslet se, zda chce člověk pro takovou společnost vůbec pracovat.

Každopádně v mnoha firmách je vhodnější než doba letních dovolených období podovolenkové. Když se blýsknete na podzim, může se to odrazit v bilančních pohovorech a hodnoceních na konci roku. Vaše jarní úspěchy si však zapamatuje málokdo.

2. Využijte reorganizaci

Může se vůbec řadový manažer dostat do blízkosti generálního ředitele nebo nejužšího vedení? Určitě. Stačí si počíhat na reorganizaci. Nejlepší příležitostí pro kariérní posun je právě proměna struktury firmy. Najednou máte šanci ucházet se o zcela nové pozice, vytvářejí se týmy napříč firmou. Hraje se úplně od začátku. A nyní, v době nekončících úspor, dříve nebo později nějaká reorganizace přijde – v podstatě stačí vyčkávat, být dobře připraven a v pravou chvíli se chopit své šance.

Reorganizace a možnost být u zrodu nových oddělení a struktur je velice lákavá i pro seniorní manažery. „Často opustí svoji pohodlnou pozici a jdou třeba o něco níže. Věří si a doufají, že se jim tento krok do neznáma dlouhodobě vyplatí a posune je to na úplně jinou úroveň,“ popisuje Martin Štrupl z Hamé. Jenže v Česku bývá podle jeho názoru bohužel pravidlem přijímat do nových útvarů hlavně lidi z vnějšku. Málo se hledá mezi talenty v samotné firmě, což je pro stávající zaměstnance demotivující.

Zahraniční společnosti mají naopak většinou propracovaný systém profesního růstu, takže dotyčný ví, jaké šance má, pokud se mu bude dařit. Každopádně při reorganizaci je určitě dobré hlasitě sdělit: Jsem tady.

„Reorganizace je zároveň skvělá příležitost, jak posunout kupředu i celou firmu,“ myslí si Robert Skládal, manažer poradenské a účetní firmy ABS Group.

Zaměstnanec totiž před sebou začne vidět nové výzvy, a je daleko motivovanější, což se může odrazit i na celkových výsledcích společnosti.

3. Šiřte o sobě dobré zprávy

Do kategorie ne úplně „čistých“ receptů na sestřelení šéfa spadá i dosti rozšířené přeposílání e-mailů na vyšší místa. Jednoduše prostě zprávu o svých dobrých nápadech a úspěších pošlete nadřízenému a v kopii i člověku, který stojí ve firemní hierarchii nad ním. Někdy to může být jedna z mála možností, jak na sebe upozornit. Zvlášť když se přímý nadřízený na poradách neustále chlubí vašimi nápady a vydává je za svoje...

Úspěch téhle strategie však hodně závisí na firemní kultuře, mnohde je přeposílání e-mailů běžnou praxí, jinde budete okamžitě vypadat trochu jako „práskač“. „Je to ostentativní projevování nedůvěry vůči bezprostřednímu šéfovi,“ myslí Martin Štrupl z Hamé. Tím ho vlastně obviňujete, že vám chce nejlepší nápady ukrást.

A jak to vypadá z pohledu šéfa. Když takovýto „chlubivý“ e-mail dostane Martin Borovka – generální ředitel stavební firmy Eurovia – od podřízeného jednou za rok, věnuje mu pozornost. „Pokud však o sobě dotyčný dává vědět častěji, mám jediné řešení, tlačítko Delete,“ upozorňuje Borovka.

4. Vypusťte šeptandu

„Můj otec chodí o víkendu hrát golf s generálním ředitelem firmy,“ prohodíte jakoby mimochodem před vaším přímým nadřízeným. A v duchu se budete těšit, že vám podobné poznámky pomohou při šplhání do šéfovské židle. Jenže ve skutečnosti takové řeči kariérnímu postupu spíše škodí. Navíc si z vás kolegové mohou začít dělat legraci.

„Pokud má člověk skutečnou autoritu a cenné kontakty, nemusí o tom nikoho přesvědčovat,“ upozorňuje Petr Tošner, marketingový ředitel technologické firmy Axis Communications.

Ještě hůře může vše skončit v případě, že se svého nadřízeného snažíte ve firmě nenápadně očernit a šíříte o něm drby. Vnitrofiremní politikaření zpravidla dříve nebo později poškodí především renomé toho pracovníka, který se na něm podílí.

Šeptanda sice může uspíšit výměnu neschopného šéfa, který už je tak jako tak na odchodu, přehnané angažmá v útocích na šéfa se však snadno obrátí proti pomlouvači. Kdyby totiž vedení firmy vyměnilo dotčeného manažera za jeho hlavního kritika, přiznalo by tím i své vlastní pochybení při jeho někdejším výběru.

5. Zahrajte si na agenta

Pořizují si nahrávky klíčových schůzek, využívají odposlechy, vše mají pečlivě zabezpečené a zálohované... Mnohdy manažeři toužící po povýšení přistupují k praktikám, za které by se nemuseli stydět ani agenti tajných služeb. Jenže třeba na pořizování si audiozáznamů klíčových schůzek není v principu nic špatného. Martin Vrba z 3M připouští, že je dobré mít doklad pro klíčová rozhodnutí, i když sám si neumí nahrávání schůzek představit. To Robert Skládal z ASB Group tak odmítavý není. Na agenta by si klidně občas zahrál. „To, že si pořídíte zápis ze schůzky, neznamená vyjádření nedůvěry, naopak může být prezentováno jako koncepční přístup,“ myslí si Skládal. Je totiž potřeba zajistit, že všichni vnímají a chápou prezentované záležitosti stejně. Obzvláště ve vyhrocených situacích se totiž jedna věc může interpretovat odlišným způsobem. Ale představa, že s pomocí tajně pořízené nahrávky vyhodíte šéfa z křesla, patří spíše na filmové plátno. Ostatně většina oslovených manažerů je k pořizování nahrávek hodně zdrženlivá.

6. Zaútočte ze zálohy

Je dobrým nápadem počkat si, až šéf nebude v práci, a pak zaútočit ze zálohy? V případě, že to udělá zkušený manažer, má šanci na úspěch. Začátečníci by se měli držet více při zemi.

Známá softwarová firma bojovala o zakázku řádově za miliony. Její zaměstnanci strávili týdny přípravou vhodného řešení a vyjednáváním s klientem. „Už jsme byli blízko cíle, ale můj šéf na jednom z jednání naše úsilí skoro zmařil nesmyslnou nabídkou.

Celá zakázka byla najednou v ohrožení,“ vzpomíná Zdeněk Ubry, manažer softwarové firmy WBI Systems na práci pro jednoho z předchozích zaměstnavatelů.

Aby tehdy vše zachránil, rozhodl se obejít přímého nadřízeného a jednat rovnou se zákazníkem. Firma zakázku nakonec získala.

Risk se vyplatil i Ubrymu, jeho nadřízený musel společnost opustit a on postoupil výš. Ne vždy to ale vyjde.

Pěkně to ostatně ilustruje další zkušenost Zdeňka Ubryho – šéfovou se snažil obejít už hned na začátku své kariéry, tehdy ale tvrdě narazil. Nadřízené se dotklo, že s nápadem šel v době její nepřítomnosti rovnou za vedením. Jím zavedená metodika se firmě vyplatila a ujala se v praxi i do budoucna.

Přesto byla jeho iniciativa „odměněna“ vyhazovem.

Proč Ubry s obcházením šéfa jednou narazil a podruhé uspěl? Když se o to pokusil poprvé, byl hodně mladý a ve firmě mu příliš nedůvěřovali.

Ve druhém případě už měl za sebou léta praxe a vedl tým 10 lidí. Nejvíce mu však pomohlo, že společnosti, která se dostala do obtížné ekonomické situace, zajistil opravdu významnou zakázku.

7. Upleťte si síť kontaktů

Důležitým klíčem ke kariérnímu postupu je budování dobrých vztahů ve firmě. Každý by si měl vytvořit síť kontaktů, ať už kvůli získávání informací, nebo kvůli sebeprezentaci. Interní marketing je mocná zbraň, jen si to mnoho manažerů zatím neuvědomuje.

Vždycky je také dobré, pokud máte ve vyšším managementu nějakého zastánce nebo mentora. „Může vám pomoci najít správnou příležitost a pochopit, jak firma funguje, protože ji z každého patra managementu člověk vidí pod trochu jiným úhlem,“ upozorňuje Filip Linhart, ředitel firmy Sherlog eVito vyrábějící medicínské přístroje.

Ideální příležitost pro budování vztahů s klíčovými lidmi poskytují neformální akce. Často je pořádá firma, mnohdy se na nich domlouvají přímo samotní zaměstnanci. Jezdí na vodu, lyžovat, vyráží se na pivo.

Mnozí manažeři sází na klasiku a odpoledne na greenu považují za téměř ideální způsob, jak vytvářet a prohlubovat důležité kontakty. Ostatně při squashi si moc nepopovídáte. Hodinku hrajete a pak odejdete domů. Je potřeba brát ohled také na to, jaký sport je v dané firmě populární.

„Stále oblíbenější jsou třeba pobyty na jachtě. Nejčastěji se jezdí do Chorvatska, Itálie nebo Turecka. Tam strávíte s kolegy třeba týden a poznáte se vcelku dobře,“ doporučuje program na léto Zdeněk Ubry z WBI Systems.

8. Chyťte místo ve školce pro šéfy

Má-li firma správně nastavenou personální politiku, na každý post má dva nebo tři kandidáty do zálohy. Osvícený šéf si nástupce sám vychovává, nebude rozhodně dobrého podřízeného přehlížet a brzdit jeho kariéru. Tím, že se na vyšší posty hledají interní kandidáti, může firma „nabudit“ všechny zaměstnance.

Aby se člověk dostal do šéfovské „školky“, musí na sebe upozornit. „Osvědčilo se mi přijít s návrhem řešení problému, s nímž si nikdo ve firmě dlouho neví rady,“ říká Zdeněk Ubry. I když nakonec není nový nápad schválen, člověk o sobě dá vědět. A nemusí jít nezbytně o patent nebo revoluční proměnu výroby, naopak. U kolegů a nadřízených mnohdy lépe zaboduje zdánlivá drobnost. „Práci ve firmě lidem komplikuje spousta zbytečných směrnic, které už nedávají smysl. Pokud ve volném čase vymyslíte, jak výrobní procesy zjednodušit a směrnice zrušit, uděláte si jméno,“ říká David Vrba z 3M.

Ocení to jak kolegové, tak i nadřízení. Důležité je pustit se do něčeho z vlastní iniciativy a nad rámec běžných povinností. Prostě ukázat, že jste aktivní, pozitivně naladěný. Negativisté to mívají ve firmách těžké už jen proto, že s nimi nikdo nechce pracovat. Vyplatí se také naslouchat zkušenějším kolegům a brát si od nich dobré příklady. Člověk se ale naopak nesmí nechat demotivovat „usedlými“ spolupracovníky.

Když se kariéra ve firmě nerozvíjí podle vašich představ, můžete si se šéfem otevřeně promluvit a rovnou se zeptat: Co mám udělat, abych se dočkal povýšení? Rozhovor na tohle téma byste ale zase neměli zahajovat příliš často.

Pokud i nadále povýšení vázne, lze situaci konzultovat s personálním oddělením, které se do toho může vložit.

Nejlepší vojevůdce je ten, kdo si vybere nejlepší generály. Chce to ale velkorysost a odvahu.
ROBERT SKLÁDAL
manažer ASB Group
Být dobrý šéf je úvazek na 24 hodin. Vaši podřízení a kolegové by měli mít chuť zajít s vámi na pivo nebo si třeba zaběhat.
LENKA ČERNÁ
výkonná ředitelka Annonce
Buďte aktivní. Předveďte, že máte jasnou vizi a také dostatečnou vůli prosadit ji.
JAN JENÍČEK
generální ředitel Raiffeisen stavební spořitelny
Udělejte něco jinak než ostatní. Pokud se pustíte do úkolu, který je nad rámec vašich běžných povinností, nadřízení si vás všimnou.
PETR TOŠNER
marketingový ředitel Axis Communications
Buďte otevření, uznejte zásluhy druhých a nebojte se kolegům pomoci nebo jim nabídnout zástup. Ve firmě pak budete vnímáni pozitivně.
MARTIN ŠTRUPL
generální ředitel Hamé
Hlavní je netlačit na pilu. Člověka, který příliš upřednostňuje svoji kariéru před zájmy firmy, není těžké poznat. A kariéristy si žádný šéf v týmu příliš dlouho hýčkat nebude.
LUBOMÍR PÁLENÍK
generální ředitel Hartmann – Rico
Pokud nedovedete jasně říci, co chcete, nebudou vás podřízení poslouchat. Zažil jsem velice inteligentního šéfa, který ale mluvil tak zamotaně, že mu nikdo nerozuměl, a to byl problém.
MARTIN BOROVKA
generální ředitel Eurovia
Budujte dobré vztahy ve firmě.
DAVID VRBA
generální ředitel 3M