Šlechtic Czernin bude bránit českého Ježíška
27. srpen 2013
Autor: Zuzana Keményová
Zdroj: Hospodářské noviny, 27.8.2013, str. 19
Děpold Czernin právě připravuje start ojedinělého byznysu. Zakládá agenturu, která bude propagovat mizející české fenomény, jako například tradičního Ježíška.
Když vchází do restaurace, číšník se uklání a zdraví jej slovy: „Dobrý den, pane hrabě.“ Czernin se jen shovívavě pousměje: „Není nutné, aby mě lidé oslovovali šlechtickou hodností, ale beru to jako vyjádření vztahu k historii a úctu k předkům,“ říká Czernin, příslušník rodu, který je od nepaměti úzce spojený s Čechami a jehož linie sahá až do doby Přemyslovců.
K obědu si vybral restauraci s příznačným názvem Monarchie. Je to menší, útulný podnik, v pasáži Lucerna v centru Prahy a jeho majitelkou je Dagmar Havlová, švagrová Václava Havla. Menu, které si Czernin nechal sestavit, zní poměrně jednoduše: jako předkrm jehněčí parfait s brusinkami, následuje domácí zelná polévka, hlavním chodem jsou brynzové halušky a rybízový sorbet jako tečka. „Líbí se mi, že tu vaří klasická jídla, do nichž používají suroviny přímo z biofarmy,“ pochvaluje si Czernin a zakusuje se do tmavě hnědého jehněčího. Do zdejšího prostředí se čtyřiačtyřicetiletý Czernin dokonale hodí. Nad jeho hlavou visí obrazy šlechticů a vchod restaurace zdobí zvětšená fotokopie svatebního menu Humprechta Czernina.
„To je můj prastrýc. Sám jsem byl ale hodně překvapený, když jsem to tu našel,“ usmívá se Czernin a uznale vychutnává zelnou polévku. Tvrdí o sobě, že není žádný gurmet a jako strávník je prý nenáročný. „Nejsem člověk, který by debatoval nad špetkou koriandru. Ale poznám, když mi něco chutná, a především mám rád, když je jídlo spojené s vlastním příběhem a má určitou tradici,“ pokyvuje hlavou. A nejde jen o jídlo. Má rád všechno, co je spjato s příběhem české země, s její historií a kulturou. A tomu přizpůsobil i své podnikání. Ze sodovkáren přímo do reklamního byznysu Děpold Czernin je jedním z pěti potomků Theobalda Czernina, který v restituci získal zpět rozsáhlé rodové majetky, včetně například zámku v Dymokurech na Nymbursku. Největší část majetku dědí Czerninův prvorozený bratr, ostatní potomci se živí běžným způsobem a to, že jsou příslušníci šlechty, se spíše než na majetku projevuje na jejich společenském postavení. Po revoluci se Czernin krátce živil jako směnárník v Komerční bance, pak jako třiadvacetiletý stanul v čele czerninských sodovkáren, které rodina získala po revoluci.
„Dělal jsem tam ředitele osm let. Ale nakonec jsme ten podnik museli zavřít. Vsadili jsme na to, že stát bude podporovat skleněné lahve na limonádu, ale to se nestalo. A tak nás výrobci, kteří prodávají v plastu, konkurenčně předstihli a my museli skončit,“ vzpomíná Czernin. Hned poté se pustil do zcela jiného oboru. Založil malou reklamní agenturu a pracoval pro úspěšné firmy. „Krize malým firmám nepřála a já jsem si uvědomoval, že dále vede cesta jen tím, že budu vymýšlet vlastní originální projekty,“ dodává Czernin, zatímco upíjí Modrý portugal. Zhruba před rokem proto rozjel projekt, o kterém už dlouhou dobu přemýšlel a o němž tvrdí, že jeho prostřednictvím spojí práci a životní přesvědčení. „Začal jsem se věnovat projektům celospolečenské komunikace. Jsou to kampaně, které poukazují na určitý silný fenomén, kterému hrozí zánik. Jsou to věci, které se týkají české historie a kultury, ale malinko nám mizí,“ vysvětluje. Jako příklad uvádí kampaň, jejíž realizaci právě dokončuje.
Logo Ježíška má propagovat české Vánoce Dlouhodobá kampaň s českým Ježíškem má ochránit staročeskou vánoční tradici. „Dárky u nás nosí Ježíšek. Jenže komerční firmy tlačí na přijetí globální postavy Santa Clause. Ekonomický tlak nadnárodních firem by ale neměl bořit harmonii Vánoc, jak je známe z Česka,“ říká Czernin. „Zjistil jsem, že Ježíškovi schází vkusná a tradici zachovávající podoba uchopitelná jako značka pro celou místní společnost. My proto přicházíme s nápadem značky Náš Ježíšek. Je zajímavá nejen jako symbol v neziskovém prostoru, ale i jako značka, kterou mohou firmy využít pro propagaci své vánoční nabídky,“ dodává Czernin a hned ukazuje propagační placky, které se dají připnout na oblečení. Zobrazují Ježíška, jehož podoba je volně inspirována soškou Pražského Jezulátka a doplňuje ji slogan: „Chci Vánoce s naším Ježíškem.“ Logo už se pokusili nabídnout několika velkým firmám v Česku, které by právě v době Vánoc mohly značku využít, a firmy mají o nápad zájem. „Přesně tohle je způsob podnikání, který mě baví. Nejsem dobrý ve vyplňování faktur. Baví mě inovovat, vymýšlet nové cesty. A tohle je způsob, jak lidem připomenout, že česká kultura a tradice je krásná a že si Češi mají čeho na své zemi vážit. A zároveň je možné s takovou myšlenkou podnikat,“ uzavírá Czernin.