James Cook: Jakub s Kuchařem založili jazykovou školu

21. červenec 2016

Autor: Marcela Honsová

Zdroj: Ekonom, 21.7.2016, str.38-40

Bývalí spolužáci z gymnázia si chtěli přivydělat výukou jazyků, skončili u vlastní školy.

Za jazykovou školou James Cook Languages, která patří k největším v Česku, stojí dvojice zakladatelů a majitelů Jakub Štefeček a Ondřej Kuchař. Oběma je 38 let a společně podnikají od roku 1999. Na rozdíl od mnoha úspěšných dvojic nejsou svými naprostými opaky.

Naopak v mnoha věcech jsou jako přes kopírák. Oba se mohou pochlubit dobrou podnikatelskou intuicí a také odpovědným přístupem k byznysu.

Na službách v oblasti jazykového vzdělávání se jim líbí, že nejde o rutinní záležitost, kterou nelze dělat bez přemýšlení. Rádi společně o problémech diskutují a tak dobře se doplňují, že by prý byla škoda, kdyby se rozešli.

„My si v našich dovednostech nekonkurujeme a nesoupeříme,“ uvádí Ondřej Kuchař a jeho partner dodává, že je zatím nepotkala krize. Zatím společně řešili jen malé problémy.

„Většinou ty okamžiky, kdy jsme spolu nesouhlasili, přinesly konstruktivní řešení pro firmu,“ míní Kuchař s tím, že jejich výhodou je právě to, že jsou si oponenty. „Vlastně si můžeme vzájemně poradit nejlíp, protože většinou danou problematiku známe oba nejpodrobněji a máme společné zkušenosti,“ tvrdí Kuchař.

Bez nadhledu by to nešlo

K souladu přispívá i rozdělení pozic či rolí ve firmě od samého začátku.

Samozřejmě podle toho, jak to oběma vyhovuje, k čemu nejvíce inklinují.

Takže Štefeček má na starosti obchod a finance, Kuchař zaměstnance a provoz. Vzájemně si do svých odvětví nemluví a k úspěchu jistě přispívá i to, že jsou oba přesvědčeni, že ten druhý dělá svoji práci nejlépe. Vzájemná důvěra ve schopnosti partnera je silnou stránkou této dvojice.

„K tomu je třeba mít nadhled. Jenom blázen si myslí, že správné je pouze jeho rozhodnutí,“ tvrdí Štefeček.

Navíc oba mají nadhled i nad firmou, dokázali se oprostit od každodenního běžného šéfování. V současné době už by to ani jinak nešlo, protože jejich byznys se obrovsky rozrostl. Na kontě jazykové školy jsou dva miliony odučených lekcí, které absolvovalo přes 68 tisíc českých a slovenských studentů. Loni obrat dosáhl 113 milionů korun, letos to bude 120 milionů.

„My jsme nyní partnery našemu managementu, nechceme do všeho zasahovat. Management jsme si vychovali a nedávalo by smysl, kdybychom ho nenechali šéfovat, to by je otrávilo. Chceme, aby tu byli spokojeni, musí si trochu tvořit firmu sami,“ vysvětluje jednu ze zásad řízení firmy Štefeček. Sympatické je, že si tento přístup ke společnému byznysu uvědomovali hned zpočátku. „Od začátku jsme věděli, že chceme mít spokojené motivované zaměstnance, aby je to bavilo, cítili se naplněni, cítili smysl práce. A to, že mají účast na rozhodování, je jedna z nejvíc motivačních záležitostí,“ doplňuje Kuchař.

Spolužáci z pražského gymnázia Jakub Štefeček a Ondřej Kuchař se na škole nejenom skamarádili, ale oba měli rodiče, kteří je vedli k samostatnosti a zodpovědnosti. Bylo samozřejmé, že od 18 let chodili na brigády, aby si něco přivydělali, aby prý neviseli na rodičích.

„Být závislí na rodičích, na to jsme si už připadali velcí,“ tvrdí Kuchař, který si po prázdninovém pobytu v USA začal přivydělávat výukou angličtiny. Když zjistil, že je to docela slušný byznys, inspiroval kamaráda Jakuba, který zase učil němčinu.

Ovšem agentura, u níž byli registrováni, prý nestála za moc a stejně tak další, které vystřídali. „Nedělaly nic pro studenty ani pro nás jako lektory. Neexistoval ani výběr a trénink lektorů, a my se tak po třech letech dohodli, že bychom to dokázali organizovat líp,“ vzpomíná Kuchař.

A protože k tomu nepotřebovali mít výrobní linku za dva miliony, se obešli bez vstupního kapitálu a od slov k činu byl jen krůček. Měli jen to, na co si našetřili. Nejprve museli zaplatit lektory, pak si dokázali vydělat na vizitky, později už měli i na zaměstnance, kteří jim pomáhali kurzy organizovat. „Část marže jsme si dávali stranou na další investice, aniž jsme věděli na jaké. Třeba, že budeme mít zaměstnance, to nás ani nenapadlo,“ vysvětluje Štefeček finanční pozadí jazykovky.

Hlavně žádní učení

Nejprve na živnostenský list a později pod vlastní firmou začala dvojice Štefeček Kuchař budovat agenturu, ve které neučili, ale perfektně organizovali tak, aby se v ní líbilo učitelům i jejich žákům. „Hned na začátku jsme si řekli, že když budeme v naší jazykové škole učit, tak se v tom utopíme a nebudeme mít čas na její řízení,“ říká Kuchař s tím, že šlo o klíčové rozhodnutí. I když prý bylo lákavé mít zisky z lektora i organizátora, nepodlehli.

„Dohodli jsme se, že budeme náš byznys koncipovat od začátku jako firmu, přestože jsme tehdy neuvažovali o tom, jak budeme velcí. Neměli jsme byznys plán, jenom představu, že uděláme jazykovou školu,“ tvrdí Kuchař a jeho společník dodává, že se vlastně zpočátku divili, jak se rozrůstají. Jak přibývalo zájemců, tak podnikali další kroky. „Trochu nás byznys sám vedl, jak rostl,“ míní Štefeček, že hlavně začátky byly docela amatérské.

Ovšem třeba takový název firmy, který vymysleli v restauraci v Letňanech, z dnešního pohledu byl trefa do černého. Je atraktivní, lákavý a trochu i světácký. Název agentury James Cook Languages vznikl z anglických překladů kombinací jmen majitelů zakladatelů - James je Jakub, Cook zase Kuchař. James i Cook už dnes jako otcové rodin do restaurací společně tolik nechodí, ale každý čtvrtek mají vyhrazený pro společný oběd, který je spíše pracovní. Dál jsou ovšem kamarády, které prověřily hlavně nelehké začátky společného podnikání. Prvních tak pět až sedm let rostli ročně o 60 procent.

Kurzy organizují pro více než 350 českých i mezinárodních firem v Česku a na Slovensku. Ročně jde o čtyři tisíce kurzů pro devět tisíc účastníků, což třeba letos bude znamenat 250 tisíc hodin. To, že se soustředili na korporátní klientelu, bylo zásadní rozhodnutí. Jenom pět procent jejich zákazníků jsou privátní studenti. To ovšem znamená, že k většině svých žáků se dostávají přes výběrová řízení u firem. Podle Kuchaře hrají klíčovou roli v úspěšném získání zakázky doporučení a reference.

To, že jsou lídry tuzemského trhu, je prý pro firmu velice zavazující a také těžší. „Všichni po nás jdou, na rozdíl od začátků, kdy nás nikdo neznal. Teď děláme vše, abychom se ubránili jakémukoli špatnému doporučení. Kdybychom na to začali kašlat, tak během roku máme špatnou reputaci a pád by byl rychlý,“ uvádí Štefeček.

Proto mají oba partneři i určité zásady, ze kterých nehodlají slevit.

Nejpodstatnější jsou podle Kuchaře dvě věci - jednak férový přístup k zákazníkům i zaměstnancům, včetně cen pro lektory i klienty, a pak kvalitní byznys, což znamená poskytovat dobré služby. Společníci se shodují, že právě ve službách Česko za vyspělejšími zeměmi stále pokulhává. A majitelé jazykové školy James Cook Languages si uvědomují, že kvalitní služby poskytují jenom dobří zaměstnanci. „Když budete úspěšná firma, tak budou mít kvalitní lidé zájem u vás dělat, proto chceme, aby se tu zaměstnancům i lektorům líbilo, aby zůstávali ve firmě dlouhodobě.

Tak 70 procent našich debat se točí kolem zaměstnanců. Nejsme typy majitelů, kteří jsou hamižní, naopak rádi rozdáváme,“ míní Štefeček. Přitom jsou oba majitelé agentury James Cook Languages přesvědčeni, že založit úspěšnou jazykovou školu může i dnes kdokoli, a jim tak může najednou vyrůst nová konkurence. Čímž ovšem nenaznačují, že se věnují jednoduchému byznysu. „Kdyby měl někdo trpělivost, důslednost, píli, tak i v současné době může na trhu vzniknout úspěšná jazyková škola, ale museli by to majitelé odmakat, protože tenhle byznys ničím neošidíte, nepomůžete si nějakou reklamou,“ přiznává Ondřej Kuchař, že se chtějí dále rozvíjet. „Chceme být jako rostlina, musí se něco dít, abychom neusychali,“ naznačuje Kuchař plánovaný vstup na zahraniční trhy.

Neměli jsme byznysplán, jenom představu, že uděláme jazykovou školu. Část marže jsme nechávali na další investice, aniž jsme věděli na jaké. Jazyková škola James Cook Languages má na svém kontě dva miliony odučených lekcí, které absolvovalo přes 68 tisíc studentů.

Neměli jsme byznysplán, jenom představu, že uděláme jazykovou školu. Část marže jsme nechávali na další investice, aniž jsme věděli na jaké.

Jazyková škola James Cook Languages má na svém kontě dva miliony odučených lekcí, které absolvovalo přes 68 tisíc studentů.

Foto autor| Foto Lukáš Bíba

Foto popis| Jakub Štefeček (vlevo) a Ondřej Kuchař. Oběma je 38 let a společně podnikají od roku 1999.

Fotogalerie